Am în faţa ochilor o revistă, una dintre numeroasele publicaţii ce apar în zilele noastre. O deschid şi remarc două pagini cu tema «Povestea măiastră a naturii». Cel mai mult îmi atrag atenţia cele şase fotografii color.
Prima reprezintă o scoică impresionantă din Marea Cretei, destul de ciudată, lungă de 17 cm, cu spirale împodobite cu mici boabe. A doua etalează culoarea minunată şi frumuseţea pielii unei şopârle. A treia fotografie înfăţişează o omidă pe creanga unui copac, de o frumuseţe fermecătoare. Contrastul dintre petele albe şi galbenul şi roşul corpului sunt minunate. În a patra fotografie vedem o floare splendidă, sub care scrie «Acest crin minunat cu flori atârnate roşu-portocalii, creşte doar în Grecia. Cunoscut în Evia, Thessalia şi Peloponez. Se numeşte lilium chalcedo-nicum». A cincea fotografie înfăţişează o ciupercă foarte frumoasă, colorată mai mult în roşu, iar a şasea o floare minunată, dar ciudată ca formă, asemănătoare unei albine, sub care stă scris: «orhidee - plantă delicată de culoare albastră şi roşie».
Dacă privim fie şi o singură dată aceste câteva imagini, este de ajuns ca să ne împărtăşim din neîntrecutul meşteşug ce se distinge în aceste creaţii, amintindu-ne unul din versurile poetului nostru naţional:
«Farmec şi vis e natura, în frumuseţe şi graţie»
În tinereţe obişnuiam să citesc opere ale unor mari scriitori, copiind unele fragmente mai deosebite. De vreme ce vorbim despre încântătoarea frumuseţe a naturii, se cade să-l citez pe Victor Hugo:
«La prânz mii de fluturi albi zburau acolo şi, într-adevăr, era o privelişte dumnezeiască să-i priveşti învârtejindu-se ca fulgii de nea»
«Soarele aurea, înflăcăra şi împurpura lalelele, ce semănau astfel cu chipurile schimbătoare ale unei flăcări transformate înflori»
«Vântul cioplea valuri prin frunzişul falnicilor castani»
«Natura benchetuia. Creaţia şedea la masă. Două feţe de masă fuseseră aşternute: una albastră, pe cer, şi alta verde pe pământ. Soarele lumina crugul cerului, iar Dumnezeu lua prânzul»
Doar un mare scriitor poate descrie cum se cuvine măreţia şi frumuseţea naturii.
Un prieten scriitor nota undeva: «Adierea vântului prin pădure părea că atinge corzile unui instrument nevăzut ce cânta o melodie delicată glăsuind nemijlocit sufletului»
De asemenea, inimitabilul Papadiamantis, care îmbina în chip de neegalat cucernicia cu meşteşugul literar, ne-a lăsat în proza sa fragmente alese despre frumuseţile naturii.
Iată cum ne prezintă într-una din scrierile sale neasemuita frumuseţe a zilei de întâi mai:
«Au depăşit deja îngusta trecere, ajungând în câmpia reavănă, presărată cu flori. Un parfum îmbătător se ridica din nenumăratele flori, iar gardurile viilor erau verzi de viţă sălbatică, caprifoi şi tufişuri ţepoase.
Ogoarele păreau sângerii sub primele raze ale soarelui, revărsate asupra miilor de maci. La fel au înflorit româniţa, clopoţeii şi nalba. Steluţele şi gălbenelele îşi iţesc cu timiditate căpşoarele delicate în mijlocul mândrului belşug al macilor, simbolizând sângele fierbinte al verii.
Floricele neştiute, ierburi înspicate, sparanghel ţepos, crenguţe şi altele, se amestecă în necuprinsa bogăţie a vegetaţiei.
Intâiul de mai a fost dumnezeiesc, primăvara plină de viaţă, gata să înmâneze sceptrul verii secerătoare»
Muzica, imaginile, toată plăsmuirea artistică a naturii poartă asupră-le pecetea artei adevărate şi originale. Toate emană măreţie, un aer dumnezeiesc, izvorând o graţie de nedescris, care ne emoţionează profund.
Ce frumos descrie marele Papadiamantis măreţia estetică a unei nopţi pascale:
«Şi viţa-de-vie sălbatică, cu flori albe ca neaua, înveşmântată în alb, izvorâtoare de miresme, încolăcită pe garduri, dalbă şi parfumată, prăznuind învierea, iedera şi caprifoiul, mlădiţele primăverii ce-şi risipeşte pletele binemirositoare peste ţarini, toate îşi revărsau mireasma în văzduhul nopţii...
Deasupra, pulberea argintie a stelelor se-mpuţina în înalturi, pe ce se ridica luna. Privighetoarea cânta stins, în adâncul pădurii, iar huhurezul, neputând să se ia la întrecere cu surata sa delicată, îşi conteni o vreme bocetul».
Desigur, se prea poate ca şi unele opere de artă create de om să ne producă emoţii estetice şi să ne înalţe sufletul. Cu toate acestea, sunt mai prejos decât operele de artă ale naturii.
Sunt clipe când roua dimineţii, parfumul unei flori, covorul multicolor al unei livezi, cântul unei paseri, păsările plonjând într-un lac, o aripă deosebită, spicele vălurile, murmurul unui pârâiaş sau culorile măreţe ale zorilor sau ale apusului ne ridică existenţa în sfere mai înalte, în spaţiul unei bucurii şi al unei păci profunde şi negrăite, în ţara «bucuriei depline».
«O bucurie desăvârşită stăpâneşte mintea ce se ospătează din cunoaşterea naturii», scrie Sfântul Nil.
Cine cunoaşte estetica şi canoanele sale va constata că în natură sunt respectate toate regulile esteticii, fiind aplicată întocmai fiecare regulă a artei.
Linia dreaptă, ce creează forme care inspiră ceva dur, rigid şi lipsit de graţie, nu este agreată din punct de vedere estetic. Lucrurile stau cu totul altfel în ceea ce priveşte linia curbă, care este linia frumuseţii, intrând în compoziţia adevăratelor opere de artă. Este ştiut faptul că Partenonul, frumoasa compoziţie arhitecturală ce împodobeşte Acropolele , îşi datorează farmecul unic tocmai utilizării liniei curbe. Sensibilitatea artistică a arhitecţilor Ictinos şi Callicrates, a făcut ca nici o linie, nici din cele orizontale, nici din cele verticale, să nu fie cu totul dreaptă. Toate au o curbă abia sesizabilă ce dă impresia că nimic din acest templu uriaş, cu cele patruzeci şi şase de coloane dorice, nu este greoi şi apăsător ci, dimpotrivă, uşor.
Care din plajele Greciei sunt celebre pentru frumuseţea lor? De bună seamă, cele dantelate, adică cele tăiate în linii curbe.
În lumea vegetală, dar şi în cea animală, care reprezintă o mare operă de artă, stăpâneşte peste tot linia curbă.
Dacă, de exemplu, analizăm roadele plantelor, nicăieri nu vom întâlni linia dreaptă. Smochinele, perele, bananele, castanele, castraveţii, fasolea, lintea, grâul... peste tot linii curbe.
Acelaşi lucru îl întâlnim şi la toate organismele animale. Să presupunem că avem în faţă un cal frumos. Vom vedea că toată suprafaţa corpului său este curbată. Să ne gândim puţin şi la drăgălaşii delfini, care sunt alcătuiţi tot din linii curbe.
Iar unghiile oamenilor, pe care femeile cochete le vopsesc, spre a le face mai vizibile şi mai impresionante, sunt tot curbate şi ca formă şi ca suprafaţă.
De asemenea sunt foarte des întâlnite cercurile şi sferele, care sunt înrudite cu linia curbă.
În ce priveşte forma fructelor - vişine, cireşe, corcoduşe, boabe de strugure, pepeni verzi sau galbeni şi atâtea altele - este evidentă forma sferică, ce le conferă o vădită graţie estetică. Ce lipsite de farmec ar fi fost dacă erau cubice! Ce-ar fi fost să mâncăm pepeni asemănători cu nişte cutii!
Forma circulară caracterizează şi foarte multe flori, cum sunt margaretele, floarea soarelui sau crizantemele... De obicei, petalele florilor sunt dispuse în formă circulară.
Dacă tăiem o creangă sau trunchiul unui copac, putem vedea nişte inele ce alcătuiesc cercuri concentrice, din care putem deduce vârsta arborelui.
De asemenea, irisul şi pupila ochiului, care adesea ne fac să ne minunăm de frumuseţea lor, atât la om, cât şi la păsări, peşti şi alte animale, ce altceva sunt, dacă nu nişte cercuri desăvârşite!
În toate operele creaţiei este des întâlnită simetria. Nu mai trebuie să spunem în ce măsură contribuie la valoarea estetică a unui lucru, fiindcă este de la sine înţeles, fiecare dintre noi ştiind prea bine că aşa stau lucrurile.
Închipuiţi-vă cum ar fi omul, dacă ar avea un ochi mai sus şi unul mai jos, în condiţiile în care lipsa simetriei înseamnă, implicit, o imagine urâtă şi dezgustătoare.
Tocmai de aceea, remarcăm cu uşurinţă belşugul simetriei revărsat asupra celor create de Dumnezeu.
Câtă simetrie constatăm, în momentul în care o pasăre îşi desface aripile! Încă şi mai impresionantă e simetria în alcătuirea insectelor. De multe ori am admirat simetria la fluturi, mai cu seamă simetrica distribuire a aripilor, a culorilor şi a formelor, îmi .amintesc că odată am prins o gărgăriţă, acel frumos coleopter, minunându-mă de simetria formelor sale.
Dacă tăiem un fruct în două - un măr, o nucă sau o gutuie - vom constata îndată simetria celor două bucăţi.
De asemenea, florile prezintă o admirabilă dispunere simetrică a petalelor şi a sepalelor.
Simetria este uluitoare şi la scoici ce sunt adevărate minuni.
Oare corpul uman este mai prejos? De bună seamă, nu. Cât de precis sunt plasaţi pe cap ochii, sprâncenele, buzele sau urechile! Cât de simetric sunt aşezaţi dinţii în gură! Iar degetele unei mâini, cât de simetrice sunt faţă de degetele celeilalte mâini! Aceasta este minunata simetrie bilaterală ce predomină atât la oameni, cât şi în toată împărăţia animalelor.
Admirabilă este şi simetria radială. Exemple grăitoare sunt ariciul de mare, coada păunului sau salcâmul.
In lucrările marilor artişti predomină şi varietatea. Unde întâlnim monotonia, copia, imitaţia, este vorba despre o artă mediocră şi lipsită de valoare, o artă plicticoasă şi anostă.
Oricât de frumoasă ar fi o bucată muzicală, dacă se repetă în continuu, fără modificări, devine obositoare. Oricât de deosebit ar fi un discurs, când e citit monoton, fără intonaţie şi accentuări, devine plicticos.
In cadrul creaţiei, dacă ar lipsi varietatea, diversitatea, toate ar fi lipsite de graţie şi plicticoase. Insă acest lucru nu se întâmplă. Dimpotrivă, orice pagină vom răsfoi din cartea creaţiei, vom rămâne fără grai înaintea nemaiîntâlnitei sale varietăţi. O varietate neasemuită şi neîntrecută, ce ne umple ochii şi sufletul de pace şi armonie, O foarte bogată diversitate, un ocean de culori, îmbinări şi forme, ce vorbeşte, în felul său, despre marele Creator al lumii, Stăpân al unui meşteşug şi ai unei inspiraţii unice.
Pentru început vom arunca o privire în împărăţia plantelor şi vom observa frunzele feluritelor specii. S-a spus că într-o pădure nu se află două frunze identice. Nici măcar în acelaşi copac. Cercetând frunzele diferitelor plante, rămânem uimiţi de bogăţia formelor, de varietatea lor. Frunze în formă de palmă, inimă, rinichi, splină, fire, linii, ace (ca acelea ale bradului), săbii, suliţe, ulcele, burdufuri, ţevi (ca acelea ale cepei), ţepe, lopeţi, fierăstraie, aripi (ca ale ferigii), clopoţei sau evantaie. De asemenea, în funcţie de felul în care ies din tulpină, întâlnim frunze simple sau compuse din două, trei sau mai multe elemente.
Acelaşi lucru îl observăm şi la flori. Varietatea lor este neasemuită şi nemaiîntâlnită. Intâlneşti tot felul de forme, sute de mii de forme. Flori în formă de soare, stea, cruce, mărgăritar, ceas, clopoţei.* cupă, pâlnie, găleată, umbrelă, trâmbiţă, căţei, melci, albine sau coroană. In Australia se întâlneşte o orhidee (o floare foarte frumoasă şi ciudată) ce seamănă cu un om de la munte cu barbă. De aceea se şi numeşte «orhideea bărboasă». O alta seamănă cu o rată în zbor, iar a treia cu patru măgari răgind! In Panama există o floare ce seamănă cu un porumbel numit «Spirito Santo», adică Sfântul Duh.
Să privim puţin viţa-de-vie. Există aproape treizeci de soiuri, fiecare dintre ele caracterizându-se prin nenumărate varietăţi. Struguri de toate felurile, cu denumiri din cele mai felurite: trandafiriu, de sâmbătă, tămâios (alb sau negru), razachie, fragă, sultanină, siderit, gheara vulturului (alb sau negru), ceros, ovat, negrişor...
La Muntele Athos îmi amintesc că am întâlnit un soi de struguri cu gust cu totul special, numiţi struguri georgieni, adică proveniţi din Georgia (din Iviria). în insula Creta există un soi foarte înmiresmat numit karidato7, care îşi datorează denumirea boabelor sale foarte mari. Mai există un soi numit ku-mjnato, de culoare vineţie, pe care îl conservă prin uscare, în Cipru este celebru soiul numit veriko, din pronunţia alterată a expresiei «very good» (foarte bun), fiindcă se zice că aşa au spus englezii după ce l-au gustat. Aceşti struguri sunt oarecum echivalentul cireşelor pietroase printre celelalte soiuri de cireşe.
E timpul acum să vizităm împărăţia animalelor. Să ne oprim la insecte. Cine poate număra toate felurile de insecte? S-a socotit că, dacă am studia pe zi o specie de insecte, pentru a le studia pe toate am avea nevoie de aproape două mii de ani. Fiecare specie diferă de celelalte prin mărime, formă, culoare, comportament, remarcându-se astfel o «fabuloasă varietate», după cum spunea Sfântul Vasile cel Mare.
Chiar şi în cadrul aceleiaşi specii se remarcă o mulţime de diferenţe. Să luăm, de exemplu, furnicile. Unele trăiesc pe pământ, altele pe stânci, iar altele pe copaci. Unele se hrănesc cu seminţe, iar altele cu insecte. Unele sunt microscopice, aproape nevăzute, iar altele uriaşe. Diferenţieri s-au observat şi în ce priveşte organizarea lor socială. Dăm câteva exemple: mirmecociste, dorilide (este vorba despre nişte furnici luptătoare), furnici roşii, furnici cu umbrelă (acestea trăiesc în Mexic), furnicile-tîmplar... Naturaliştii au numărat peste şase mii de specii. In Europa întâlnim doar două sute.
Aceleaşi lucruri le vom observa şi în lumea mărilor. Dacă, de exemplu, am cerceta capetele peştilor, am vedea că sunt de toate mărimile şi formele. O necuprinsă varietate. Capete frumoase, elegante, simpatice, în deplină armonie cu restul trupului. Capete bizare, ciudate, voluminoase, nepotrivite ca proporţii, groase, subţiri, turtite, urâte, dezgustătoare, sălbatice, monstruoase.
Capul osos al doradei este sabatic, încruntat şi plin de amărăciune.
Capul ciudat al caponului se termină cu un bot asemănător cu un calapod. Capul peştelui-spadă seamănă oarecum cu cel al vulturului, iar capul peştelui-lună s-a contopit cu trupul.
Capul ciudat al peştelui-ciocan formează împreună cu trupul majuscula T.
Există şi capete care stârnesc râsul. Calul de mare, peştele-rândunică, zărganul şi peştele-glugă au capete caraghioase. Capete de tot soiul!
Inepuizabila varietate a creaţiei se manifestă şi în lumea zburătoarelor. Observaţi-le ciocul. Veţi vedea ciocuri din cele mai felurite: mici, mari, drepte, îndoite, năsoase, încârligate, concave sau conice. Unele sunt făcute să spargă seminţe şi fructe uscate, altele să străpungă viermi, să desfacă larve. Ciocul tucani-lor este astfel creat, încât să desfacă şi să taie fructe (tucanii ce trăiesc în pădurile din Africa Centrala şi de Sud au ciocuri uriaşe colorate). Unele ciocuri sunt făcute să străpungă lemnul, ca acela al ciocănitoarei (aceasta îşi foloseşte ciocul atât ca sfredel, cât şi ca foarfece şi secure), altele ca să sfâşie carnea, să prindă peşti, ca acela al elcovanului, iar altele ca să desfacă scoicile...
Nesecata bogăţie a Creatorului în ce priveşte varietatea este vădită şi în cuiburile păsărilor. Unele păsări îşi fac cuibul în formă de farfurie, sferă, ceaşcă sau cupă. Grangurul îşi face cuibul în formă de pungă. Grangurul, frumoasa pasăre migratoare, cu aripi aurii, îşi face cuibul asemenea unui coş de pescar. Trogloditul de cactus (ce trăieşte în nordul Mexicului), îşi face cuibul în formă de sticlă, cu un gât lung, înclinat lateral, pe unde îşi are ieşirea.
Deopotrivă de impresionante sunt cuiburile ptilinoringilor. Acestea sunt nişte păsări ce seamănă cu pasărea paradisului din Australia şi Guineea de Sud. Ele îşi construiesc cuiburile ca pe nişte mici colibe, frumos meşterite, pe care le împodobesc cu flori, scoici, sticlă şi alte obiecte strălucitoare. Primii cercetători care le-au văzut, neputându-şi închipui că au înaintea ochilor nişte cuiburi, au crezut că sunt făcute de copiii băştinaşilor.
Ne vom opri aici. Toate cele descrise până acum dovedesc cât de destoinic se dovedeşte Creatorul, în privinţa originalităţii şi a varietăţii operei Sale, nefiind înrobit de repetări monotone şi copieri lipsite de originalitate ci, dimpotrivă, extinzându-se spre mii de forme şi combinări.
Creatorul acţionează şi aici «direct şi variat», îndepărtând orice umbră de plictiseală şi monotonie. Avea dreptate Apostolul când vorbea despre «variata înţelepciune» a lui Dumnezeu.
Fie la fel de variate şi miresmele laudelor şi tămâierile slavosloviilor şi ale rugăciunilor noastre, atunci când vom vedea sau vom cugeta la toate lucrurile minunate din lumea înconjurătoare. Arhimandrit Daniil Gouvalis
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.